1. Home
  2. /
  3. Methodiek
  4. /
  5. Ervaringsleren

Ervaringsleren

De basis van onze programma’s is de ervaringsleertheorie. We willen dat de deelnemers van onze programma’s een avontuur beleven en hierdoor persoonlijk groeien. De basis van deze methodiek is gelegd door John Dewey (ervaringsleren), David Kolb (leercirkel) en Charles Jennings (70-20-10 principe).

Ervaringsleren
John Dewey (Burlington, 1859 – New York, 1952) wordt gezien als de grondlegger van ervaringsleren. Hij omschrijft dat het kunnen reflecteren op ervaring de beste manier van ontwikkeling en groei in vaardigheden is. Niet alleen de ervaring zelf, maar ook het proces om terug te blikken op deze ervaring, hier een conclusie aan te kunnen verbinden en deze om te kunnen zetten in toekomstig handelen is steeds de basis van de manier waarop wij ervaringsleren inzetten.

Het 70-20-10 principe
Charles Jennings’ 70-20-10 principe brengt het belang van informeel leren goed tot uitdrukking. Jennings stelt dat 70% van de benodigde vaardigheden wordt opgedaan tijdens de werkzaamheden zelf, 20% door coaching op de werkvloer en 10% in de vorm van een theoretische training. Men leert dus vooral door te doen en te beleven.

Ervaringsleer Cirkel
Wij zetten ervaringsleren in onze activiteiten in op een eenduidige en snel te begrijpen manier. Hierdoor kunnen de deelnemers ook na ons programma zich verder ontwikkelen.

Stap 1 is de ervaring zelf. Het doen, voelen, horen, ruiken en beleven.
Stap 2 is reflectie op wat er is gebeurd. Inzicht krijgen in eigen gedrag, gevoel en gevolg.
Stap 3 is verwerking van wat er is gebeurd tot een conclusie én deze kunnen kaderen, verbinden aan patronen en het effect van eigen handelen.
Stap 4 is het toepassen van het geleerde ter plekke om het effect uit te proberen, en ook de connectie te maken naar het dagelijkse leven.

Artikelen & onderzoek

Er is steeds meer onderzoek beschikbaar over het nut, noodzaak en de rol van de natuur in de ontwikkeling van mensen. Hieronder bieden we enkele artikelen en onderzoeken die hierover mooie dingen laten zien.

Onderwijs is niet het vullen van een vat, maar het ontsteken van een vuur

Plutarchus

Vertel het me en ik vergeet, laat het me zien en ik onthoud, laat me ervaren en ik leer

Benjamin Franklin

Of all the paths you take in life, make sure a few of them are dirt

John Muir

if you want to go fast, go alone, if you want to go far, go together

Afrikaans spreekwoord

Met verlangen als routekaart en je ziel als kompas weten je voeten waar te gaan

Paulo Coelho

Een doel is een droom met een deadline

Jan Bloemhof

Het leven kan alleen achterwaarts begrepen worden, maar het moet voorwaarts worden geleefd

Søren Kierkegaard

Winnaars hebben ook littekens

Johnny Cash

Als je een schip wil bouwen, roep dan geen mannen en vrouwen bij elkaar om hen bevelen te geven, om ze elk detail uit te leggen, om ze te vertellen waar ze alles kunnen vinden. In plaats daarvan, leer ze verlangen naar de enorme eindeloze zee.

Antoine de Saint-Exupéry

Onze werkwijze

Ervaringsleren

De ervaringsleertheorie gaat uit van de gedachte dat kunnen reflecteren op ervaring de beste manier van ontwikkeling en groei in vaardigheden is. Een ervaring en reflectie daarop leidt tot verandering in toekomstig handelen. Bij informeel leren wordt veruit de meeste vaardigheden opgedaan door de activiteit zelf en dient de coaching en reflectie om dit te verankeren. In de ervaringsleer cirkel leidt de ervaring uiteindelijk tot inzichten die connectie maken en toegepast kunnen worden in het dagelijkse leven. (meer lezen)

De natuur als middel tot ontwikkeling

De natuur is de beste plek om je te ontwikkelen. Mensen zijn niet gemaakt om te optimaal te functioneren tussen 4 muren en achter een beeldscherm. De natuur biedt een omgeving met uitdagingen, risico’s, schoonheid. Steeds meer onderzoek toont aan de natuur, of het nou om bos, heide, duin of bergen gaat, een positief effect heeft op de mentale gezondheid en ontwikkeling van mensen. Wij zetten de natuur graag in als podium van onze activiteiten, maar ook als middel en als leermeester. (meer lezen)

Confrontatief & provocatief coachen

We gebruiken provocatief coachen als methodiek waarin we de kunst toepassen om respectvol maar duidelijk een spiegel voor te houden die de ander het beste ondersteunt in zijn of haar ontwikkeling. Deze benadering is no-nonsense met zowel een sterk waarderend alsook een confronterende component.  We leggen de juiste vinger op de juiste zere plek, gaan moeilijke vragen niet uit de weg maar reiken ook altijd mogelijkheden en perspectief aan. (meer lezen)

De aanpak van Identitycraft raakt voor een aantal leerlingen precies de juiste snaar omdat die vastlopen in het reguliere zorgsysteem. Door op een positieve manier buiten actief te zijn kunnen de gesprekken die nodig zijn juist wel ontstaan en zelfs een veel diepere impact hebben. Daarom gebruiken we voor onze school deze methode graag voor deze doelgroep.

Mark Dees
Directeur VMBO

Het was een ontzettend waardevol dag waarbij we met de universiteitsraad ook echt konden spreken over de belangrijke issues. Lof voor Identitycraft om dat naar boven te kunnen halen in een setting waar we ook enorm konden genieten van de omgeving. Juist die combinatie bracht openheid in de gesprekken naar boven.

Hans van den Berg
voorzitter universiteitsraad, Erasmus Universiteit

Aan creativiteit en innovatiekracht geen gebrek hier in Ede. Het programma Natuurtalent van Identitycraft vindt grotendeels buiten plaats, met praktische werkvormen in de natuur. Dit helpt de jongeren om enthousiast te worden over hun talenten en mogelijkheden voor de toekomst. Ze leren ook om te dealen met de problemen waar zij zich vaak slachtoffer van voelen.

Leon Meijer
wethouder onderwijs, gemeente Ede (n.a.v. winnen onderwijsprijs)

Deze teamdag is echt heel erg goed gegaan en is goed geweest voor het team. 1 en al lof. Het was nuttig en waardevol, en heel erg leuk en ongedwongen maar juist ook de diepgang die er was is als erg fijn ervaren. Dank jullie wel!

Ernst Suur
Directeur Marketing en Fondsenwerving Warchild Nederland

De workshop vuurmaken vond ik echt leuk, mooi hoe jullie de vertaalslag naar identiteit maken en vuur voor de toekomst voor de jongeren van YourCube.

Paul Blokhuis
staatssecretaris VWS (over onze bijdrage aan Maatschappelijke Diensttijd)

Onze nieuwste berichten